Copyright © 2020 - Kancelaria Klonowski

Polityka prywatności | RODO

Przeniesienie i rozbudowa strony na WebwaveCMS wraz z opieką: desigmo.com.pl

Odwiedź nas w mediach społecznościowych

Jak już wiesz z moich poprzednich tekstów, upadłość konsumencka jest sporą szansą dla dłużników, którzy nie radzą już sobie ze spłatą swoich zobowiązań finansowych. W zależności od tego, dlaczego jesteś niewypłacalny, postępowanie upadłościowe pozwala na umorzenie długów w części albo w całości. Jeśli zostanie ono przeprowadzone poprawnie, będziesz wolny od komorników, windykacji oraz zadłużenia. Jednak czasem zdarzają się błędy...

 

Błędy we wnioskach o upadłość konsumencką

 

Jeśli zdecydujesz się na ogłoszenie upadłości, staniesz przed bardzo ważnym wyborem – złożyć wniosek o upadłość konsumencką samodzielnie czy skorzystać z pomocy prawnika, który się w tym specjalizuje?

 

Od tego, czy wniosek zostanie prawidłowo wypełniony, zależy jak długo będzie trwała o ogłoszenie upadłości. Jest od tego również zależna pomyślność całego procesu oddłużenia. Wniosek o ogłoszenie upadłości jest w końcu najistotniejszym pismem w całym postępowaniu. Dzięki lekturze tego artykułu dowiesz się, jakie są najczęściej popełniane błędy w trakcie jego pisania.

 

Niepoprawne wskazanie wierzycieli

 

Wypełniając wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, musisz wskazać wszystkich swoich obecnych wierzycieli – czyli na przykład spółki, które kupiły Twój dług. Jednym z często popełnianych błędów jest wpisanie poprzedniego wierzyciela długu. Jeśli źle określisz wierzyciela, ten aktualny nie będzie mógł się dowiedzieć o tym, że toczy się postępowanie o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. W związku z tym Sąd będzie miał prawo je umorzyć.

 

Inny błąd związany z tą samą kwestią to złe określenie wierzyciela w składanym wniosku – chodzi na przykład o US czy ZUS. US zastępuje Skarb Państwa, co należy jasno napisać we wniosku o ogłoszenie upadłości. Niepoprawne "nazwanie" wierzyciela to jeden z powodów, z których Sądy zwracają wnioski o ogłoszenie upadłości.

 

Zła kwota zadłużenia

 

Wniosek o ogłoszenie upadłości powinien zawierać dokładną kwotę Twojego zadłużenia. Nie chodzi jedynie o to, że źle podasz sumę. Poza główną kwotą zadłużenia, czyli kapitałem, musisz jeszcze obliczyć odsetki, których wysokość będzie aktualna w dniu składania wniosku. Jeśli zaś sprawa Twoich długów jest na etapie komorniczym albo sądowym, trzeba również uwzględnić we wniosku koszt postępowania czy egzekucji komorniczej. Jeśli oddajesz swoje długi w ratach, powinieneś dokładnie wskazać, ile wynoszą i jak często je uiszczasz.

 

Nieodpowiednie załączniki do wniosku lub ich brak

 

Wielkość Twoich długów oraz przyczyny ich powstania powinny być dokładnie zobrazowane właściwymi załącznikami do wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, czyli dokumentami. Błędy popełniane przez dłużników bardzo często są związane właśnie z załącznikami, toteż należy przyłożyć do nich należytą uwagę i co najmniej dwukrotnie upewnić się, czy aby na pewno wszystko znajduje się tam, gdzie powinno. W końcu niedopatrzenia zdarzają się każdemu.

 

Najczęściej popełnianym błędem jest brak kompletnych załączników. Jeśli złożysz wniosek o ogłoszenie upadłości, który nie zawiera tych właściwych, Sąd ma prawo go zwrócić. Zanim zdecydujesz się na to, aby dołączyć do wniosku umowę pożyczki czy chwilówki, upewnij się czy zawiera ona wszystkie strony i podpisy. Zwrot wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej z tak "małego" powodu będzie się równać wydłużeniem całego procesu... nawet i o kilkanaście miesięcy.

 

Niewypełnienie wszystkich pól wniosku

 

Wydawać by się mogło, że wypełnienie gotowego wniosku powinno być proste i możliwe bez przeszkód dla każdej osoby. Tymczasem, bardzo wiele wniosków po prostu nie jest wypełniona w odpowiedni sposób. W sytuacji stresowej, w której długi coraz bardziej nam ciążą, wypełniamy wniosek szybko i nie do końca starannie, wskutek czego pomijamy jedno pole... i we wniosku jest istotny brak formalny. Właśnie dlatego dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie w tej kwestii z pomocy adwokata lub radcy prawnego, który dopilnuje, aby nic nie zostało przeoczone.

 

Koszty utrzymania i przychody

 

We wniosku o ogłoszenie upadłości znajduje się także część, w której powinieneś wpisać koszty utrzymania – swój oraz wszystkich osób, które pozostają na Twoim utrzymaniu. I to za okres sięgający aż pół roku wstecz od chwili składania wniosku. W taki sam sposób powinieneś rozpisać wszystkie swoje przychody – z każdego ze źródeł za okres ostatnich sześciu miesięcy. Mowa tutaj o wszelkiego rodzaju umowach o pracę, zleceniach, ale również świadczeniach, takich jak 500 plus.

 

Błąd, który jest w tej kwestii popełniany najczęściej dotyczy wpisaniu wartości miesięcznej, jak na przykład:

  1. umowa o pracę – 3500 zł,

  2. czynsz za mieszkanie – 2000 zł,

  3. wyżywienie – 1000 zł,

  4. dojazd do pracy – 350 zł,

  5. bilet miesięczny – 150 zł... itd.

 

We wniosku powinieneś tymczasem wpisać koszt zawsze zsumowany – za okres wszystkich sześciu miesięcy.

 

Powyżej wskazałem pięć błędów, które pojawiają się najczęściej wśród osób, które podejmują decyzję o tym, że wniosek o ogłoszenie upadłość konsumencką, złożą samodzielnie. Pamiętaj o tym, że wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, który zostanie złożony z brakami lub w nieprawidłowy sposób będzie wymagał tego, aby go poprawić. Co więcej, Sąd nie poprawi braków za Ciebie. Nie będzie również wzywał do uzupełnienia braków do skutku. Jeśli nie chcesz podejmować tego ryzyka, zapraszam Cię do kontaktu z moją Kancelarią.

 

 

Radosław Klonowski

wspólnik zarządzający Kancelarii Prawnej Adwokatów i Radców Prawnych Klonowski & Marek sp.k.

upadłość konsumencka, układ konsumencki, upadłość przedsiębiorcy, sprawy restrukturyzacyjne i upadłościowe

 

Kancelaria prawna Klonowski

tel. +48 22 300 89 89

kom. +48 794 470 000

kom. +48 882 200 100

SMS24: +48 608 500 100

 

 

Błędy we wnioskach o ogłoszenie upadłości

13 sierpnia 2022

Powrót do artykułów

Powrót do strony głównej

bo każdy ma prawo do najlepszej obrony swych praw

od 2001 dla Was

Infolinia:

telefon:

telefon:

SMS24:

608 500 100